Kwantiteit, kwaliteit en variëteit op de afspraak
Mooie gevechten in het vooruitzicht in de verschillende competities
De inschrijvingen voor de ConXioN Omloop van Vlaanderen 2019 zijn afgesloten. Met 136 inschrijvingen in de verschillende wedstrijden op het programma, kan de West-Vlaamse klassieker zijn 60ste editie op gepaste wijze vieren op 6 en 7 september. De laatste keer dat we zo een groot startveld noteerden was in de vorige eeuw, in 1999!
De kwantiteit is op de afspraak, maar we mogen ons ook verheugen over de kwaliteit en de variëteit. Wat de wagens betreft, zal er voor elk wat wils zijn met maar liefst 15 bolides in de topklasse (R5), vertegenwoordigers van vier verschillende merken (Citroën, Hyundai, Skoda en Volkswagen), een hele reeks historische rallywagens van verschillende leeftijden en types, 10 Porsches met een grommende boxer, die altijd populair zijn bij de fans, en een twintigtal erg diverse BMW's die garant staan voor spektakel door hun achterwielaandrijving. In de Sanicentrum E-Rally zijn er zelfs enkele wagen aangedreven door alternatieve energie die een voorsmaakje geven van hoe de autosport er in de toekomst uit zou kunnen zien.
Aan het stuur van die wagens, die heel wat bekijks zullen krijgen in het rallycentrum bij JB Motorsport, op het Polenplein dat ingericht wordt als "ecologisch dorp" en op de proeven in de buurt van Roeselare, zullen de deelnemers een spannende strijd leveren op verschillende niveaus.
Duel voor de titel in de TER
Zo komen de twee uitgesproken titelkandidaten in de Tour European Rally, een internationale competitie die voor de eerste keer naar Roeselare komt, aan de start van een belangrijke etappe in hun campagne van 2019. Luxemburger Steve Fernandes, genavigeerd door Luikenaar Olivier Beck, zal zijn voorsprong trachten te vergroten op de Duitser Stefan Göttig. Hij zal voor de gelegenheid genavigeerd worden door Michaela Alexy, die de plaats in neemt van Nathalie Solbach. Ze rijden allebei met een Skoda Fabia R5. De Italiaan Mario Buscemi zal met zijn bescheiden Suzuki Swift Sport trachten goed te scoren in de TER 2 Cup voorbehouden voor voorwielaangedreven wagens.
Princen... 20 jaar later?
Het zou ons nochtans verbazen mochten zij in staat zijn om de tenoren van het JobFIXers Belgian Rally Championship (BRC) het vuur aan de schenen te leggen. Die zijn samen goed voor 11 wagens in categorie R5. Aangevoerd door Kris Princen, die favoriet is met de enige VW Polo R5 GTI. Nadat hij forfait moest geven voor de Rallye Deutschland na een crash tijdens een voorbereidende test, is hij vastbesloten om deze tegenslag uit te wissen. De leider in het kampioenschap won trouwens vorig jaar in Roeselare. Hij zou graag een 4de zege behalen… 20 jaar na zijn eerste overwinning met een Renault Maxi Mégane! Souvenirs, souvenirs…
Recordaantal overwinningen voor Tsjoen?
Maar, de rest komt niet aan de start om voor de 2de plaats te rijden. Vincent Verschueren, winnaar in 2017 en opnieuw genavigeerd door Stéphane Prévot, hunkert naar een overwinning na een eerder matige eerste seizoenshelft. Pieter Tsjoen zal ritme missen, maar hij blijft de meest succesvolle rijder in Roeselare met 8 overwinningen op zijn palmares. Met nog een overwinning erbij, zou hij het absolute zegerecord van… Dany Colebunders kunnen evenaren.
Opkomende jongeren…
In vergelijking met de meeste andere Skoda-piloten, heeft Tsjoen het voordeel dat hij kan beschikken over de nieuwe Evo-versie. Hetzelfde geldt voor Sébastien Bedoret, die bewezen heeft het potentieel goed te benutten door alle snelste tijden te rijden in de Rally van Staden. Bedoret bevestigde die sterke prestatie met een reeks snelle tijden in de Rally van Duitsland, waar hij jammer genoeg moest opgeven na een aanrijding met een everzwijn. Maar, Bedoret is niet de enige jongere die in opmars is. Adrian Fernémont heeft al een manche van het kampioenschap gewonnen met zijn Skoda Fabia. Ghislain de Mevius draait regelmatig mee met hen in de kopgroep met zijn Fabia R5. PJM Cracco zit daar een beetje achter, maar hij kan ook uitpakken met een nieuwe Skoda Fabia R5 Evo, die hij kon ontdekken in Duitsland. En we mogen zeker Kevin Demaerschalk niet vergeten. Iedereen kent zijn snelheid. J-Motorsport zal woensdag beslissen als hij met de Citroën C3 R5 rijdt of met een nieuwe Ford Fiesta R5 Evo.
Duel voor de Nederlandse titel
Een van de verrassingen is de terugkeer van Steven Vergalle. Deze keer niet als navigator zoals vroeger, maar aan het stuur van een Skoda Fabia R5. Hij wil zich meten met de andere streekrijders zoals Niels Reynvoet (Fabia) en Philip Cracco, die nog moet verduidelijken met welke wagen hij zal rijden (Fabia of Polo).
Blijft de vraag waar we de twee titelkandidaten van het Nederlands kampioenschap, Bob de Jong en Kevin van Deijne, mogen situeren. Bob de Jong, genavigeerd door Bjorn Degandt, verrijkt het startveld met een Hyundai i20 R5. Kevin van Deijne, die in Ieper hard in het decor ging, wil zijn eerste overwinning van het seizoen scoren met zijn Skoda Fabia R5.
Snijers terug met een Porsche
Hoewel zijn koerswijziging ons een andere Polo R5 kost, betreurt niemand de terugkeer van Patrick Snijers aan het stuur van een Porsche 997 GT3. Jochen Claerhout, Chris Debyser, Wouter Muylle en vooral Romain Delhez en Andy Lefevere, zullen een mooie referentie hebben met een gelijkaardige wagen. In de verschillende historische wedstrijden, onder andere de TER Historic, zijn nog meer Porsches te zien. Deze competitie wordt gedomineerd door de Duitser Heinz-Walter Schewe en zijn Belgische copiloot Frank Blondeel in een 911 SC. Danny Kerckhof en Bjorn Syx, winnaar in Ieper, willen hem van de zege houden, elk met een BMW M3.
Later meer over de andere historische competities, en over de RACB M Cup en het RACB Criterium, die het gros van het peloton voor hun rekening nemen met respectievelijk 17 en 36 deelnemers.
Een zaak staat vast: het wordt een spannende strijd op alle niveaus in deze 60ste editie van de ConXioN Omloop van Vlaanderen op 6 en 7 september.
Meer info en de complete deelnemerslijst op de website www.omloopvanvlaanderen.be.
(Foto's Johan Hendrickx, Jurgen Duprez en Erik van het Land)