logo A&D Omloop van Vlaanderen
Logo FIALogo FIALogo BRC

6–7 september 2024

Logo Muylle - A&D Omloop van Vlaanderen
Logo Sani centrum Peter Ostyn - A&D Omloop van Vlaanderen
Logo Olivier Construct - A&D Omloop van Vlaanderen
Logo A&D Trucks - A&D Omloop van Vlaanderen
MOBIL
Logo Sport Vlaanderen - A&D Omloop van Vlaanderen
Godderis

Bewoners

Wat is Rally?
 

Rallysport verschilt van andere autosport doordat zij niet verreden wordt op permanente circuits. Het wedstrijdterrein bestaat uit verschillende klassementsproeven (KP’s) op de openbare weg die tijdelijk volledig afgesloten worden voor het andere verkeer. Ieder team - bestaande uit twee personen: piloot en co-piloot - start om de minuut en probeert individueel de KP zo snel mogelijk af te leggen.

Om dit goed te kunnen doen, is de route vooraf verkend. Dan zijn de wegen nog niet afgesloten en moet men zich zoals iedereen aan de verkeersregels houden. Het team gebruikt dan een soort codesysteem, ook pacenotes of nota’s genoemd. Door de (tussen)afstanden, de gradatie van de bochten, de staat van het wegdek en alle andere nuttige info voor te lezen, krijgt de piloot te horen hoe het parcours precies loopt.

Wie aan het einde van de rally het minste rijtijd nodig had op alle klassementsproeven samen, is algemeen winnaar. Daarnaast zijn er ook nog klassementen of basis van de wagen (leeftijd, motorinhoud, cilinderinhoud, merk, …). Alle rallyauto’s dienen aan strenge veiligheidseisen te voldoen om deel te mogen nemen: rolkooi, speciale stoelen en gordels, persoonlijke uitrusting (helm, HANS-systeem, brandvrij onderkledij en overall, enz..). Technische commissarissen van de autosportoverheid controleren dat tijdens een keuring, daags voor de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd keren de teams regelmatig terug naar een gezamenlijke plaats waar er snel onderhoud aan de rallywagen kan gebeuren of nieuwe banden opgelegd kunnen worden.


Wat is een klassementsproef?
 

Klassementsproeven - afgekort KP’s - worden de dagen voor de rally voorbereid omdat deze ook aan zeer strenge veiligheidseisen moeten voldoen om de veiligheid van publiek, rijders en omwonenden te garanderen. Het gaat dan bijvoorbeeld om het afspannen van veiligheidslint op vooraf bepaalde plaatsen, het plaatsen van chicanes, ... Dat gebeurt allemaal volgens een goedgekeurd veiligheidsboek.

Tijdens de rally zijn er baanposten die de wedstrijd en het publiek in goede banen leiden. Zij zijn ook het eerste aanspreekpunt voor de omloopbewoner tijdens de wedstrijd. De baanpost staat namelijk in contact met de KP-verantwoordelijke die indien nodig kan ingrijpen op zijn klassementsproef. Een zeer belangrijke regel is dat er overal een 10-meterzone van kracht is. Men moet minstens 10 meter van de weg verwijderd staan om toe te kijken. Op wegveranderingen en bochten kan dit om veiligheidsredenen een nog grotere (verboden) zone zijn. Voor een goed en veilig verloop van de wedstrijd is het belangrijk dit te allen tijde te respecteren.

Naast de klassementsproeven - tijdens de rallydag op snelheid op een afgesloten parcours - zijn er ook zogenaamde verbindingsroutes. Dan rijden de deelnemers op niet-afgesloten wegen naar een volgende proef of naar de service toe.

DOCUMENTEN